Daca vara anului 2017 a adus speranta si un suflu nou in  sectorul bugetar prin aparitia legii salarizarii, ce devenise mai mult o iluzi  din 2009, momentul schimbarii salariale vine cu alte si alte schimbari.

Este clar ca trecerea contributiilor de la angajator la angajat prin aparitia contestatei ordonante 79/2017 a „amortizat” cresterile de 25% promise in vara prin Legea 153/2017, dar aspectele ce tin de cresterile salariale sunt clarificate pe parcurs, etapa cu etapa prin aparitia unor noi ordonante –  urmeaza ordonanta privind unele masuri fiscal- bugetare in anul 2018( pentru a trezii amintirile anilor trecuti o vom numii simplu lege tranzitorie).

Asadar,  aspectele ce tin de  majorarile ce urmeaza sa se produca la inceputul anului 2018, generate de  majorarea salariului minim pe economie la 1900 de lei si de  majorarile de 25% aplicabile de la 1.01.2018  promise prin Legea nr. 153/2017, Legea Salarizarii , sunt clarificate de  proiectul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului privind unele măsuri fiscal-bugetare în anul 2018, modificarea si completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene ( vezi art precedent aici) .

Astfel, pentru a intelege exact si nu a traii cu sperante marete cu privire la majorari din sistemul public, evidentiem cateva aspecte pentru a concluziona ca majorarea de 25% se va aplica inainte de cresterea salariului minim pe economie. Mai exact salariul in sistemul public va fi majorat cu 25% conform Legii 153, iar ulterior daca va mai fi nevoie, acesta va creste la un minim de 1900 de lei. Practic marea masa din sistemul bugetar va fi salarizata la un minim pe economie de 1900 de lei si nu va depasii pragul, asa cum ne-am permis  sa speram  initial ( varianta idealista era cresterea salariului la 1900 la care se aplica majorarea de 25%).

Aspectele ce ne fac sa facem precizarea de mai sus sunt:

  • mentiunile existente in nota de fundamentare a Hotararii de Guvern privind salariul minim pe economie- unul din motivele emiterii actului normativ il reprezinta ” transferul contributiilor sociale obligatorii de la angajator la angajat” ;
  • mentiunile existente in nota de fundamentare a Ordonantei de Urgenta a Guvernului privind unele masuri fiscal- bugetare in anul 2018- ” nu este clar care este succesiunea de aplicare a actelor normative mentionate (legea 153 si Hg de majorare a salariului minim brut pe tara)  in ceea ce priveste salariului de baza  la data de 1 ianuarie 2018 pentru personalul remunerat la nivelul salariului de baza minim brut” ;
  • art. 7 alin. 1 din proiectul  Ordonantei de Urgenta a Guvernului privind unele masuri fiscal- bugetare in anul 2018 conform caruia ” pentru personalul platit din fonduri publice, cuantumul salariului de baza/ soldei de functii/salariului de functie/se stabileste in conformitate cu prevederile Hotararii de Guvern  pentru stabilirea salariului minim brut pe tara garantat in plata pe anul 2018, dupa aplicarea procentului de majorare de 25 % prevazut la art. 38 alin. 3 litera (a )din Legea Cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului platit din fonduri publice”

Pentru a sitetiza cele de mai sus si pentru a scoate in evidenta titlul prezentului articol exemplificam schematic:

L.153/2017:

  1. stabileste grilele cu salariile de baza/functie din 2022
  2. prevede cresterile etapizate pana la nivelul salariilor din grile (2019-2022)
  3. majoreaza cu 25% salariile brute, de la 1 ianuarie 2018

OUG 79/2017

  1. muta contributiile pe angajat
  2. scade impozitul

HG 846/2017

  1. majoreaza salariul minim brut pe tara la 1900 de lei

proiect OUG privind unele masuri fiscal-bugetare in  anul 2018

precizeaza ordinea majorarilor in sistemul public mai exact cuantumul salariului de baza/ soldei de functii/salariului de functie/se stabileste conformitate cu prevederile Hotararii de Guvern  pentru stabilirea salariului minim brut pe tara garantat in plata pe anul 2018, dupa aplicarea procentului de majorare de 25 %