Guvernul PNL si-a asumat doua legi importante, ambele fiind atacate de fosta putere aflata acum in opozitie. Legea bugetului de stat pentru anul 2020 a fost contestata dar nu pe fond ci invocând un conflict de natură constituțională între Parlament și Guvern, care a decis să își angajeze răspunderea (o premiera pentru ultimii 30 de ani). Decizia Curții va fi însă valabilă doar pentru viitor. De vazut ce efecte va avea o eventuala deciziei CCR care ar confirma conflictul constitutional. Presedintele Iohannis a promulgat totusi legea contestata care a si fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei pe data de 6 ianuarie 2020 primind nr 5/2020:

Cel mai important articol din Legea 5/2020 este art 45 din dispozitiile finale ale legii:

Art. 45. – În aplicarea prevederilor art. 38 alin. (4) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, începând cu luna ianuarie 2020, salariile de bază, soldele de funcție/salariile de funcție, indemnizațiile de încadrare se majorează cu 1/3 din diferența dintre salariul de bază, solda de funcție/salariul de funcție, indemnizația de încadrare prevăzute de lege pentru anul 2022 și cel/cea din luna decembrie 2019.

Este vorba de cresterile salariale etapizate stabilite prin Legea-cadru 153/2017. Articolul susmentionat este prevazut in legea bugetului pentru 2020, avand in vedere dispozitiile art 38 alin 4 din legea-cadru:

Art 38, alin (4): În perioada 2019-2022 se va acorda anual o creştere a salariilor de bază, soldelor de funcţie/salariilor de funcţie, indemnizaţiilor de încadrare, fiecare creştere reprezentând 1/4 din diferenţa dintre salariul de bază, solda de funcţie/salariul de funcţie, indemnizaţia de încadrare prevăzute de lege pentru anul 2022 şi cel/cea din luna decembrie 2018. Creşterea respectivă şi data de aplicare se stabilesc prin legea anuală a bugetului de stat cu respectarea prevederilor art. 6 lit. h).

A doua lege importanta asumata de Ludovic Orban este cea prin care se aproba, modifica si completeaza OUG 114/2018 stabilind totodata si alte masuri fiscal-bugetare. Aceasta lege a fost insa contestata pe fond iar promulgarea nu mai este posibila inainte de pronuntarea deciziei CCR. Prin urmare guvernantii liberali au intrat intr-un impas si au gandit o solutie de criza, in caz contrar blocajul urmarit de PSD fiind inevitabil. Daca legea este intepenita la CCR atunci au iesit cu un proiect de OUG care preia 80% din prevederile legii contestate, proiect care urma sa fie dezbatut si adoptat in guvern urmand sa produca efecte imediat dupa publicare.

Pentru adoptarea acestei ordonante de urgenta, Guvernul avea nevoie de o serie de avize, conform legii, printre care si avizul CES. Astazi a avut loc sedinta CES avand pe ordinea de zi nu mai putin de trei puncte care vizau aceeasi tinta si anume proiectul de lege privind masuri fiscal-bugetare si doua proiecte de OUG privind aceleasi masuri. Primul proiect de OUG avea anumite probleme in continut, printre care si absenta textului care mentinea in plata majorarea salariala pentru munca in repaus saptamanal si sarbatori legale in pentru structura de aparare nationala. Ne-am dori ca paragrafele urmatoare din articol sa fie mai clare, insa nu putem decat sa reproducem realitatea.

Acest proiect initial a fost retras de Guvern care a trimis apoi catre CES un nou proiect de OUG cu doar o ora inainte de sedinta. Prin urmare in CES s-a decis cu majoritate de voturi avizarea favorabila a ultimului proiect primit, altfel nu ar fi fost posibila publicarea si intrarea in vigoare. De remarcat faptul ca Guvernul s-a grabit si a aprobat ordonanta luni pe 6 decembrie 2020 in prima zi de lucru dupa vacanta si deci inainte de obtinerea avizului CES. Este drept ca nu ar fi prima situatie de acest fel dar situatia a starnit controverse care erau evitabile.

Mesajul premierului catre membrii CES a fost ca s-a ales aceasta cale din criza de timp si pentru evitarea unor blocaje grave dar ca ordonanta nu va fi publicata decat dupa parcurgerea etapelor de avizare/consultare prevazute de lege, afirmatie care nu face decat sa completeze atmosfera haotica din ultima perioada de timp. CES a dat un aviz conditionat de intrunirea unei alte sedinte de guvern pentru adoptarea variantei finale a OUG, insa nu putem avea certitudinea ca acest lucru se va intampla. Avizarea era insa importanta pentru salariatii bugetari intrucat in lipsa acestui act normativ multe drepturi ar fi imposibil de acordat. Mai jos, varianta de OUG avizata favorabil in CES (urmeaza cel mai probabil publicarea urgenta a acestei variante):