Sedinta BEx BNS 03.02.2011
Invitat: domnul Marian Sarbu – presedinte UNPR

Plecand de la blocajul semnarii CCMUN (Contractul Colectiv de Munca Unic la Nivel National), au fost dezbatute toate aspectele si perspectivele pe care aceasta situatie le genereaza.Asa cum ati putut afla si din Informarea BNS transmisa anterior, amenintarile resimtite in aceasta perioada in sectorul sindical sunt multiple si legate intre ele:

  • CCMUN a fost negociat dar MM refuza semnarea avand in vedere absenta unei semnaturi (Alianta Confederatiilor Patronale din Romania a contestat CCMUN) http://www.legislatiamuncii.manager.ro/dbimg/Cristian%20Spanu%2001.pdf
  • Codul muncii se schimba pe genunghi, la urgenta, si pierde din continut prevederile referitoare la CCMUN pe motiv ca exista legi speciale care reglementeaza acest capitol, dar si alte prevederi care intareau protectia salariatilor. Juristii sindicali apreciaza ca lipsa unor prevederi din cuprinsul Codului muncii care echivaleaza cu o Constitutie in acest domeniu, va genera efecte negative in planurile subsecvente, diminuand drastic cadrul protectiei sociale.
  • Legislatia sindicala se schimba integral si radical (Legea sindicatelor, Legea negocierilor colective, Legea conflictelor de munca) reconfigurand intreg spectrul sindical din Romania. Organizatiile mici nu au mari sanse de a-si mai mentine identitatea in noile conditii de reprezentativitate. Devinde incert tot conceptul de reprezentativitate in lipsa unei definiri corespunzatoare a ramurilor/domeniilor/sectoarelor de activitate, mai ales in administratia publica.

Ce trebuie retinut totusi este ca Romania a ramas printre putinele tari care mai pastreaza un astfel de Contract National. Majoritatea statelor au trecut la contracte sectoriale si nu se pot lauda cu masuri de protectie sociala de tipul celor existente in CCMUN sau in Codul muncii din Romania. Este deci un trend pe care Guvernul doreste sa-l urmeze. Chiar daca modificarea Codului muncii poate fi o optiune de acceptat, in niciun caz nu se poate accepta o modificare in viteza, de pe o zi pe alta a unei legi de baza pentru salariati. Astfel aspectele legate de Cod trec pe primul plan, chiar inainte de problemele cu CCMUN.

In alta ordine de idei, nesemnarea CCMUN deschide perspectiva declansarii conflictului de interese la nivel national si apoi a grevei generale. Chiar daca motivul declarat al grevei care se profieaza din ce in ce mai clar, va fi CCMUN, protestele se vor orienta natural si spontan in primul rand impotriva modificarii Codului muncii. Paradoxal, daca CCMUN s-ar fi semnat era imposibil de deschis un astfel de conflict ca reactie la modificarea Codului muncii. Asta nu inseamna ca situatia este mai roz. In primul rand avand in vedere lipsa unitatii de opinie intre confederatii. CNSRL Fratia, Meridian si CSDR nu par sa fie determinate in a se opune intentiilor Guvernului. Nu au o pozitie clara si nu declara concret ca se vor implica in actiuni comune.

BNS si Cartel Alfa (ca principali aliati si vectori de interventie) au desfasurat o campanie internationala fara precedent prin care au cerut sprijin celor mai inalte institutii cu responsabilitati in domeniu: FMI, Banca Mondiala (BM), Comisia Europeana (CE), OIM, Confederatia internationala a sindicatelor (ITUC), etc.. Aceste structuri au reactionat si au facut front comun cu sindicatele din Romania cerand Guvernului „sa o lase mai moale” si sa identifice modalitati prin care sa ajunga la o intelegere, evitand alte tensiuni sociale. Presedintele BNS s-a adresat in calitate de reprezentant sindical al Romaniei, participantilor la o reuniune de varf derulata la Washington, cu reprezentare la varf din partea FMI, si altor structuri inclusiv confederatiile sindicale europene.

Dumitru Costin a facut un apel la toti cei prezenti si a explicat ca Romania este un caz mondial, oferind raspunsuri la probleme, altele decat cele sustinute de Guvern si obtinand sprijin explicit din partea structurilor participante astfel incat directorul FMI Dominique Strauss-Kahn a recomandat (telefonic) la finalul sedintei, premierului Romaniei, in prezenta dlui Dumitru Costin si a presedintei ITUC Sharan Burrow sa ajunga la o intelegere si sa identifice o solutie acceptata de partenerii sociali. In strategia BNS de consolidare a sprijinului international se regasesc si alte demersuri printre care intalnirea de luni 7 feb 2011 cu managerul de tara al FMI.

Presedintele BNS apreciaza ca la varf (conducerea confederatiei) s-a facut tot ceea ce a fost posibil dar ca mai departe rezultatele sunt strans legate de capacitatea sindicatelor de a activa real fara compromisuri. Multi lideri par capabili sa-si vanda membrii pentru a-si pastra privilegiile castigate de-a lungul anilor. Daca nu vom fi uniti si nu vom face sindicat in sens real de aceasta data miza este uriasa si echivaleaza cu o exterminare. Daca privilegiile vor prevala atunci nu avem nicio sansa. Toti afiliatii BNS trebuie sa se decida care dintre variantele existente este de urmat: predam armele sau luptam! Dar daca luptam, trebuie sa o facem cu adevarat, fara simulari!

Presedintele UNPR Marian Sarbu a explicat ca si FMI are o strategie de imagine inteligenta si ca in general nu isi asuma public responsabilitati, pe care le plaseaza catre Guvern dar in realitate nu este chiar asa. Dumitru Costin a replicat ca de data asta chiar se poate miza pe sprijinul FMI/BM/CE si ca Guvernul exagereaza cand plaseaza toata vina pe FMI cautand scuze pentru linsajul simdical si chiar social (expresia apartine subsemnatuluidar cam asta este sensul).

Marian Sarbu arata ca in Coalitie s-a cerut decuplarea negocierii CCMUN de modificarea Codului muncii (CM) – aspecte care trebuie tratate separat. Premierul ar fi fost de acord dar cere eliminarea din CM a articolelor despre CCMUN pe motiv ca exista legi speciale. Presedintele UNPR sustine ca nu poate exista negociere doar intr-un sens si ca sindicatele trebuie sa puna totusi ceva pe masa aratand ca CCMUN din Romania este mult peste ce au alte state.

Presedintele BNS isi exprima opinia conform careia tot ceea ce reprezinta un cost suplimentar echivaleaza cu un element de rigiditate din punctul de vedere al Guvernului care ar vrea sa flexibilizeze in sesnsul diminuarii protectiei sociale in avantajul angajatorilor si se pare ca acest deziderat este impus de investitorii straini.

Marian Sarbu este sigur ca daca sindicatele ar accepta eliminarea din CM a articolelor referitoare la CCMUN, atunci pachetul de legi care see modifica ar putea fi amanat si dezbaterile pe termen mai lung ar fi de natura sa genereze consens. In niciun caz nu exista disponibilitate pentru eliminarea principiului „erga omnes” (aplicarea contractului colectiv tuturor salariatilor). De asemenea stabilirea nivelului minim pentru reprezentativitatea la nivel de unitate a fost o idee proasta care in opinia lui Sarbu a generat slabirea structurilor sindicale prin fragmentare. Propune elaborarea unei liste cu elemente acceptabile si cu chestiuni de neacceptat, pe baza careia sa se realizeze o negociere. Mai mult ca niciodata este nevoie de un Pact de stabilitate sociala. pentru asta sindicatele trebuie sa puna ceva pe masa iar in schimb miscarea sindicala nu va fi afectata. Ca argument aduce in discutie Pactul social din 2001 realizat in proportie de 80%.

Marian Sarbu spune ca daca se merge pe calea conflictului ca in 2010, aceasta nu garanteaza rezultatul pozitiv si explica ca multe lucruri il depasesc si pe dumnealui din punct de vedere al competentei si garantiilor. Nici opozitia nu poate garanta rezultatele pozitive in caz de conflict.

Un membru al BEx BNS subliniaza diferenta de concepte dintre miscarea sindicala si interesele lucratorilor si il intreaba pe Marian Sarbu ce parere are. Presedintele UNPR declara ca cele doua concepte nu exclud si explica ca sunt strans legate intre ele deoarece el e de parere ca nu iti poti apara interesele de unul singur in afara existentei miscarii sindicale.

BNS ii transmite dlui Sarbu ca este singura persoana care poate rezolva ceva. Sarbu cere inca o data sa se puna ceva pe masa si stabileste ca dl Mocanu Valentin secretar de stat MM ca prelua lista de propuneri a BNS apreciind ca in mod cert se va identifica moneda de schimb care sa multumeasca ambele parti. BNS arata ca dl Mocanu a oferit un raspuns penibil la problema nesemnarii CCMUN si ca ar fi trebuit sa i se faca plangere penala. Marian Sarbu explica ca Mocanu respecta linia politica si nu poate oferi alt raspuns. Un membru BEx BNS arata totusi ca fara acel raspuns, asa cum este el, n