Vineri, 07.10.2016 a avut loc cea de-a doua intalnire initiata de Ministerul Muncii pentru stabilirea principiilor de constructie a sistemului unic de salarizare pentru personalul platit din fonduri publice.

La intalnire au participat: domnul Dragos Paslaru, ministru si doamna Iolanda Staniloiu, secretar de stat. Din partea BNS a participat doamna Mihaela Neacsu, vicepresedinte al Federatia PUBLISIND.

Dezbaterea a avut ca scop definitivarea principiilor de constructie a noii legi, dar si de a stabili un calendar de desfasurare a activitatilor pe familii ocupationale.

Principiile abordate au fost urmatoarele:

1) modalitatea tranzitorie de a ajunge la aplicarea integrala a legii, avand in  vedere faptul ca graficul de timp pe care se va proceda la implementarea integrala a legii este anul  2021.

S-au propus 3 tipuri de abordari, fiecare din ele avand la  baza ideea ca de la inceput se va stii cum vor arata grilele salariale in 2021 (grilele din noua lege vor fi cele la care se tinde a se ajunge in 2021):

a) varianta  1: in fiecare an, pana in 2021, in functie de anvelopa salariala disponibila, se va stabili un procent care va fi etalon in acordarea cresterilor. Mai concret, de exemplu in 2018 se va stabili, in functie de resursele disponibile, ca toate salariile ar trebui sa ajunga la 80% din cele prevazute de noua lege pentru fiecare / clasa/ treapta / grad / gradatie, cele care sunt peste 80% raman pe  loc in 2018, cele care sunt sub 80% vor creste pana la 80%.

b) varianta  2: sa se faca diferenta intre salariul actual si cel stabilit in lege si sa acorde in fiecare an o suma pana se acopera diferenta,

c) varianta  3: abordari diferite, pe sectoare prioritare, adica sa se aleaga unul sau doua sectoare care sa fie aduse la nivelul legii, urmand sa se esaloneze pe ani fiecare din sectoare pana se ajunge la situatia din lege.

In urma discutiilor pro si contra decizia a inclinat spre varianta 1, cu precizarea ca in 2017 si 2018 se vor acorda  mai intai majorarile prevazute de Ordonanta 20/2016 si doar ce ramane din suma disponibila alocata de MFP ca supliment de anvelopa salariala sa fie utilizata pentru atingerea salariilor ce vor fi stabilite pentru 2021. Fiecare parte trebuie sa comunice o optiune pana marti, 11.10.2016.

2) Familiile ocupationale si structura acestora ca si ierarhiile intre si in interiorul familiilor vor ramane asa cum sunt prevazute in Legea nr. 284/2010. La momentul aparitiei noii legi tot personalul din sectorul bugetar va fi reincadrat. Eventuale reasezari in interiorul familiilor ocupationale se vor discuta cu ministerele din familia respectiva, fara insa a afecta ierarhia generala care e bazata pe un set de corelatii intre cateva functii considerate cheie.

3) S-a adus in discutie principiul dreptului recastigat plecand de la ideea ca exista in practica salarii care dupa aparitia noii legi se vor situa deasupra nivelului de incadrare pentru functia pe care o detine. Pentru aceste cazuri au fost puse in discutie trei situatii posibile:

a) raman acolo unde sunt si nu vor mai primi cresteri salariale pana se reintra in grila,

b) se reincadreaza la noile salarii din grila, mai mici decat cele in plata,

c) vor fi lasati asa pana vor iesi pe cale naturala din sistem, prin pensionare.

Ministrul inclina catre varianta  a) insa asteapta pana marti puncte de vedere.

4) S-a adus in discutie modul in care se trateaza functiile comune, si aici s-au avansat 2 propuneri:

a) sa ramana intr-o singura anexa, tratate in mod unitar, indiferent din ce sector fac parte,

b) sa treaca la fiecare familie ocupationala in parte si sa fie salarizati in mod corelat cu restul functiilor din familia respectiva.

De principiu se agreaza varianta a) dar se pot transmite alte puncte de vedere pana marti, 11.10.2016.

5) referitor la luarea in calcul a elementelor de venit de tip nesalarial. Ministrul a facut precizari cu privire la faptul ca nu considera normal ca unele drepturi cum sunt tichetele de masa sau decontarea chiriei sa se constituie intr-un bonus doar pentru anumite familii ocupationale. Ca urmare a fost sugerata ideea ca acestea sa fie incluse in salariul de baza. Dezbaterea a ramas nefinalizata pe acest punct, urmand sa fie discutat fiecare caz din familiile ocupationale.

6) Referitor la raportul nivelul minim / nivelul maxim, s-a precizat ca desi principial se poate accepta un raport mult mai redus – fata de cel actual de 1:17 – o reducere a acestui raport presupune o crestere mai accentuata a salariilor in baza, ori acest lucru este imposibil de facut in grila actuala.

7) Noile grile vor contine valori si nu coeficienti, se discuta inca nivelul minim de referinta.

Incepand de saptamana viitoare vor incepe dezbateri pe ministere, calendarul acestor dezbateri se regaseste mai jos:

– Marti, 11.10.2016 – incepand cu ora 11.00, sectorul Educatie,

– Vineri, 14.10.2016, incepand cu ora 14.00 – Sectorul Sanatate si de la 16.00 – Asistenta Sociala,

– Luni, 17.10.2016- Administratie publica Centrala si Locala, se va comunica ora ulterior,

– Marti,18.10.2016 –  Aparare, Ordine publica, siguranta nationala – se va comunica ulterior ora,

– Miercuri. 19.10.2016 – Justitie, se va comunica ulterior ora.

-Se va comunica o zi si ora pentru Cultura si Alte autoritati independente

Sursa: BNS