Ministrul Justitiei inca nu a descoperit ca are in coordonare si personalul din penitenciare

//Ministrul Justitiei inca nu a descoperit ca are in coordonare si personalul din penitenciare

19.01.2016

COMUNICAT DE PRESA

Ministrul Justitiei inca nu a descoperit ca are in coordonare si personalul din penitenciare.

Culmea, penitenciarele nu inseamna doar detinuti si lucrari stiintifice!

Miting la Ministerul Justitiei – 20 ianuarie 2016, ora 12.00

Sindicatul National al Lucratorilor de Penitenciare (SNLP) si

Federatia Sindicatelor din Administratia Nationala a Penitenciarelor (FSANP)

  • Organizeaza in data de 20 ianuarie 2016, ora 12.00 un miting de protest in fata sediului Ministerului Jus
  • In cazul in care revendicarile nu vor fi solutionate, protestele vor continua pe termen nelimitat la nivelul intregului sistem penitenciar.

***

Dupa doua luni de la investire, actualul ministru al justitiei nu face inca loc sistemului penitenciar in agenda de prioritati riscand blocarea activitatilor din lipsa de norme care trebuie asumate prin acte normative (ordine de ministru). Lista actelor cu efecte in sistemul penitenciar, nesemnate de MJ incepand cu data investirii (18 noiembrie 2015) este lunga si include drepturi legale ale personalului din penitenciare care nu pot fi acordate decat prin ordin de ministru, decizii privind modificarea unor raporturi de serviciu, reorganizarea unor unitati etc.

Ministerul Justitiei ca institutie care ar trebui sa garanteze apărarea ordinii de drept, a drepturilor şi libertăţilor cetăţeneşti, reuseste din nou sa se evidentieze negativ, in comparatie cu celelalte ministere, prin acelasi autism institutional, opacitate la solicitari urgente, lipsa de reactie la solicitarile partenerilor sociali si chiar la amenintarile cu proteste, singura solutie pentru rezolvarea problemelor fiind efectiv iesirea in strada a salariatilor.

Era de asteptat ca un ministru cu experienta in functionarea institutiilor europene, precum si in respectarea si promovarea valorilor comunitare, sa stie ca dialogul social este o componenta fundamentala a modelului social european si sa aduca plusvaloare intr-un domeniu in care abuzul si fuga de raspundere au devenit reguli, presiunea fiind plasata integral pe salariatii din prima linie care sunt si cei mai expusi la riscuri.

REVENDICARI

  1. COMPENSAREA ORELOR SUPLIMENTARE CU TIMP LIBER SAU PRIN PLATA UNOR MAJORARI SALARIALE

Schema de personal subdimensionata (necesar crestere: minim 50%) suprapusa pe capacitatea legala de detinere mult depasita (necesar crestere: minim 30%) genereaza suprasolicitarea personalului existent (12.500 salariati) si implicit un numar enorm de ore suplimentare de munca care se acumuleaza intr-un an (aprox 1.000.000) acestea fiind imposibil de compensat in totalitate cu timp liber (restantele cresc permanent). Efectele insuficientei resurselor sunt resimtite strict de salariatii actionati in instanta in nume propriu si lipsiti de orice protectie fizica sau juridica.

  1. DEBLOCAREA (FINANTAREA) IN 2016 A UNUI NUMAR DE 1.000 DE POSTURI VACANTE (OCUPARE PRIN CONCURS)

Numarul de posturi prevazute pentru sistemul penitenciar este mult sub limita prevederilor legale. Afirmatia este probata de prima standardizare din sistemul penitenciar (2015) care indica un necesar real de posturi mult mai mare decat cel existent. In prezent, pentru sistemul penitenciar sunt prevazute 15.500 posturi dintre care 3.000 sunt vacante in mod constant in ultimii 8 ani. Numarul de posturi vacante se va mari considerabil in anul 2016 prin efectele legii pensiilor militare de stat.

Raportul personal/detinuti este alterat prin comparatie cu alte state UE avand in vedere faptul ca in Romania absolut toate misiunile cu detinuti sunt efectuate de personalul din penitenciare, inclusiv escortarea si transferul, iar unitatile si dotarile sunt insuficiente si uzate moral. Romania cheltuie mai mult cu plata unor procese pierdute pentru conditiile proaste de detentie decat cu investitiile in aceste conditii care sunt implicit si conditii de munca pentru salariati.

Nu sunt respectate dispozitiile legale si regulamentare care stabilesc numarul de salariati pentru fiecare misiune si nici normele de personal pe domenii. Pentru a suplini lipsa de resurse umane, angajatii primesc atributii suplimentare prin anexe ale fiselor posturilor, astfel incat un agent este utilizat abuziv pentru o medie de 2-3 posturi/misiuni avand fisa postului universal adaptata la toata gama de misiuni din anumite sectoare. Din acelasi motiv, prin decizii ale directorilor de unitati emise ilegal, agentii sunt obligati sa exercite pe termen nedeterminat atributiile unor posturi de ofiteri inclusiv cu functie de conducere, nefiind remunerati ci doar sanctionati daca gresesc. Sunt incalcate consecvent prevederile care stabilesc limita de timp pentru imputernicirile pe posturi.

  1. ACORDAREA DE URGENTA A DREPTURILOR CUVENITE PERSONALULUI CONFORM LEGISLATIEI IN VIGOARE
  • Nu sunt puse in aplicare prevederile legale care stabilesc modalitatile de compensare a muncii prestate in zilele de repaus saptamanal, sambata, duminica si in alte zile libere. MJ nu a semnat ordinele pentru punerea in aplicare a prevederilor OUG 57/2015. MAI, MApN si celelalte institutii din structura de aparare nationala au semnat acte normative similare in luna decembrie 2015. Ministrul Justitiei inca nu poate fi convins de obligativitatea legala a semnarii acestor norme.
    In 2014, MJ a intarziat semnarea acestor ordine timp de 4 luni, in 2015 ministrul Cazanciuc a semnat ordinele cu 3 luni intarziere numai dupa amenintarea cu proteste, drepturile fiind achitate cu 9 luni mai tarziu decat la MAI si MApN, iar in 2016 semnarea inca nu s-a produs desi este o simpla continuare a valabilitatii unor acte deja emise, existand riscul neacordarii compensarii la salariul din luna februarie 2016.
  • MJ a stabilit abuziv limitari in decontarea unor drepturi (asistenta medicala), apoi a blocat total acordarea drepturilor respective prin tergiversarea stabilirii limitelor exacte, respectiv a plafoanelor valorice maximale. Proiectul de ordin a fost convenit cu MJ/ANP insa ministrul in exercitiu a cerut recent un alt studiu de piata suspendand din nou decontarea protezelor pentru salariatii din penitenciare.
  • MJ induce un tratament discriminatoriu al propriului personal care lucreaza in penitenciare, fata de celelalte institutii din structura de aparare in privinta normelor de echipare, valorile fiind mult mai reduse. La achizitionarea uniformei nu s-a tinut cont de conditiile deosebite in care ne desfasuram activitatea sau de adaptarea la conditiile atmosferice (vara sunt in dotare pantaloni de iarna, foarte grosi / iarna se poarta sapca). Proiectul de ordin convenit cu ANP pentru corectarea acestei situatii a fost respins de MJ.
  1. ASUMAREA RESPONSABILITATII SI TRANSPARENTA DECIZIONALA
  • Se tergiverseaza modificarea Legii nr 254/2013 (lucrarile stiintifice) precum si aprobarea Regulamentului de aplicare a legii privind executarea pedepselor, aflat in dezbatere publica pe pagina MJ de peste un an de zile. MJ mascheaza incapacitatea politica de a asuma regulamentul, prin presiuni si alte masuri exercitate asupra personalului din penitenciare fortat sa puna in aplicare o lege noua pe baza unor reguli emise pentru aplicarea unei legi abrogate.
  • MJ evita includerea sau transparentizarea in Planul Strategic al MJ pentru 2016-2020 a unor obiective concrete care privesc sistemul penitenciar conform HG 1155/2014 (construirea unor unitati noi, dotari corespunzatoare, conditii de munca), care sa fie setate cu consultarea salariatilor prin sindicate. Sistemul penitenciar nu se regaseste pe harta strategica a MJ facuta publica de Guvernul Romaniei.
  1. PROTECTIE JURIDICA SI CONDITII DECENTE DE MUNCA

Personalul din penitenciare nu beneficiaza de protectia impusa prin statut special (lege organica), fiind expus agresiunilor detinutilor sau proceselor puse pe rol de acestia. Conditiile de munca corespund anilor ’70, siguranta misiunilor si a perimetrelor fiind garantata prin efort profesional, fizic si printr-un volum disproportionat de munca. Multe dintre perimetrele unitatilor sunt inca pazite cu detinuti. Accesul la apa in zilele toride se permite alternativ personal/detinuti. Vestiarele cu dusuri reprezinta un lux existent doar in cateva unitati. Regulile minime europene sunt calibrate pentru Europa nu pentru Romania, fiind totusi stricte doar in ceea ce priveste detinutii nu si personalul.

CONTACT

Stefan Teoroc – presedinte SNLP Florin Schiopu – presedinte FSANP
0720.049.435 0728.222.860
2016-12-27T11:02:46+00:00